Als je met je bedrijf online gevonden wil worden, dan wordt al snel gezegd dat je moet starten met bloggen. Maar wat is een blog? En hoe begin je een blog?
Er zijn heel wat misvattingen over wat een blog precies is. Te vaak wordt nog gedacht dat het niet meer is dan een online dagboek waar je je diepste zielenroerselen met het internet deelt. En ja, dat was het eigenlijk wel in de beginjaren van het internet.
Maar ondertussen zijn er heel wat bloggers/influencers die met professioneel bloggen geld verdienen. Of coaches en kennisondernemers die dankzij hun blog leads verzamelen en zo meer klanten krijgen.
In dit artikel leg ik je uit wat een blog is en hoe je een eigen blog start.
Inhoud
Sommige links in deze blogpost zijn affiliatelinks. Dat wil zeggen dat als je iets via deze links koopt, ik hierop een kleine commissie ontvang. Dit heeft echter geen gevolgen voor jou als koper. Maar het helpt me wel om Blogstudio te onderhouden :). Dank je wel! 🙏
Ontvang je nieuwe blogposts graag rechtstreeks in je mailbox?
Schrijf je dan in op mijn nieuwsbrief!
Wat is een blog?
In de pure zin betekenis van het woord is een blog een website waarop regelmatig nieuwe artikels (of “blogposts” of “blogberichten”) worden geplaatst, vaak over een bepaald onderwerp.
Maar – en nu wordt het misschien wat verwarrend – er zijn 2 soorten blogs:
- Er zijn de “blog”-blogs. Dit zijn sites die enkel bestaan uit een blog, zoals mijn blog reislustig.be waar ik regelmatig nieuwe berichten over reizen voor schreef. De inhoud of blogcontent staat hier centraal.
Deze blogs worden vaak gerund door één persoon (de blogger), die niet alleen instaat voor de inhoud, maar ook voor het onderhoud en de promotie. Meestal worden zo’n blogs gestart als hobbyproject. Ze kunnen gaan over allerlei onderwerpen, waarbij de blogger zijn/haar passie deelt met een vast publiek.
Maar met een slim verdienmodel (zoals affiliate marketing) kun je ook verdienen met zo’n blog. En blogs die ooit als een persoonlijke hobby gestart zijn, kunnen zo uitgroeien tot een bloeiende online onderneming. - Daarnaast heb je ook de zakelijke blogs die onderdeel zijn van een site, zoals een loopbaancoach die preventietips geeft tegen burn-out. Of een webshop met edelsteensieraden waar je info over de betekenis van de edelstenen terugvindt.
Een blog dient dan vooral ter ondersteuning van je online marketing, om via SEO gratis verkeer naar de site te trekken en meer leads en verkopen te halen. Of om je expertise in de verf te zetten.
Bij Blogstudio kun je terecht voor beide soorten blogs. Of je nu een blogger bent die graag vanuit een hobby wil doorgroeien naar een online onderneming, of je bent al ondernemer die graag een zakelijke blog wil inzetten voor meer leads en verkoop, in beide gevallen gelden er enkele basisprincipes waar je rekening mee moet houden. En die zal ik hieronder in verschillende stappen toelichten.
Waarom bloggen? Wat zijn de voordelen?
Bloggen heeft heel wat voordelen. Je zet jezelf als expert op de markt. Je krijgt heel wat meer bezoekers naar je site via Google (als je het goed aanpakt). Je leert heel wat vaardigheden bij…
Kortom, er zijn zo veel voordelen aan bloggen dat ik er een apart artikel over geschreven heb. Ontdek hier 10 redenen waarom een blog beginnen nog altijd een goed idee is.
Hoe begin je een blog?
Overtuigd? Goed! Dan sta je vast te popelen om te beginnen bloggen.
Maar wacht, niet te snel!
Een blog beginnen is niet zo moeilijk als je het als een hobby ziet. Maar wil je met je blog geld verdienen, of wil je als drukke ondernemer via een blog meer klanten bereiken, dan moet je het strategisch aanpakken.
Ik toon je in 11 stappen hoe je een eigen blog kunt starten en laten groeien tot een mooie bron van bezoekers en inkomsten. Het stappenplan start bij het prille maar oh zo belangrijke begin: het bepalen van je niche of doelgroep.
Heb je al een onderneming of site en wil je vooral weten hoe je hier een zakelijke blog aan kan toevoegen, dan kun je in principe de eerste stappen overslaan en starten bij stap 7. Maar ik zou je toch aanraden om toch even door stap 1 en stap 2 te gaan. Want het kan nooit kwaad om nog eens na te gaan of je niche en doelgroep nog aansluit bij waar je naartoe wil. En misschien ontdek je in stap 2 een extra verdienmodel dat kan zorgen voor bijkomende inkomsten.

Stap 1 – Bepaal en onderzoek je niche
Het is zo verleidelijk om deze stap over te slaan, maar doe het niet. Als je van je blog een online onderneming wil maken, is het erg belangrijk dat je “bezint eer je begint”. Dat je met andere woorden goed nadenkt voor wie en over wat je zal bloggen, en dus: dat je je niche bepaalt.
Want als je een duidelijk idee hebt over wat en voor wie je zal bloggen, voordat je begint met bloggen, dan zal je veel gemakkelijker de juiste content kunnen creëren, je blog kunnen laten groeien en … geld verdienen.
Hoe vind je je niche?
Deze vraag is niet voor iedereen even gemakkelijk te beantwoorden. Want als je net als ik een creatieve generalist bent met duizend-en-één verschillende interesses, haal daar dan maar eens het idee voor je blog uit!
Om je door de bomen het bos te helpen zien, kun je jezelf de volgende 5 vragen stellen:
- Waardoor ben je gepassioneerd? Waarover lees en praat je graag? Wat doe je vooral in je vrije tijd? Ga je vaak naar de film? Zit je met je neus altijd in een boek? Hou je van hardlopen of schaken? Test je graag de nieuwste make-up? Volg je de laatste mode en beauty-trends? En zie je je over dit onderwerp ook schrijven?
- Waar zit je expertise? Waarmee kun jij anderen helpen? Waar zeggen je vrienden en familie waar je echt goed in bent? Waarover vraagt iedereen altijd je mening? Stel je altijd de beste outfits samen? Slaag je erin om je kinderen groenten te laten eten of ’s avonds op tijd in hun bed krijgen? Kun je verrukkelijke menu’s op tafel toveren met een beperkt budget? Is je huis altijd netjes opgeruimd? Of kun je reizen plannen als de beste? Of misschien heb je een professionele expertise? Kun je mensen adviseren hoe ze kunnen besparen? Of help je mensen de juiste loopbaankeuzes te maken?
- Welk probleem los je op? Succesvolle ondernemingen, en dus ook succesvolle blogs, lossen problemen op. Hoe groter het probleem en hoe meer mensen op zoek zijn naar een oplossing, hoe meer kans je dat een groot bereik zult hebben. En hoe meer je zal kunnen verdienen, als je verdienmodel goed zit. Enkele voorbeelden van problemen waar mensen een oplossing voor zoeken: met kinderen op reis, koken voor kinderen, veganistisch of glütenvrij koken, hoe omgaan met HSP, meer evenwicht werk-gezin-vrije tijd, tot rust komen, je droomjob vinden, meer vrijheid, afvallen, de partner van hun dromen vinden…
- Voor wie los je het probleem op? Jonge moeders met een drukke baan en weinig tijd? Mensen met een bepaalde allergie? Filmfans? Boekenwormen? Sportfanaten? Maak dit zo duidelijk mogelijk. Je kan er zelfs een volledige persoon rond uitvinden (ook wel persona of avatar genoemd), waarbij je je ideale lezer gedetailleerd definieert en als een echte persoon in je achterhoofd houdt.
- Waar zie je jezelf naartoe evolueren? Als je blog aanslaat en een succes wordt, dan schrijf je misschien de komende 10 of 20 jaar over het onderwerp dat je nu kiest. Kies dus verstandig. En hou rekening met het steeds veranderende leven. Als je bijvoorbeeld als single een blog start voor singles en je komt op een bepaald moment de partner van je leven tegen, zou je het dan nog zien zitten om verder voor singles te bloggen?
Duik in ieder geval diep genoeg in je niche (maar ook niet té, er moet ook nog altijd een publiek voor zijn ;-))!
Stel: je wil een reisblog starten. Dan volstaat het niet om gewoon een blog te starten over reizen en daarin te vertellen waar je overal naartoe bent geweest. Enfin, dat gaat wel als het een hobbyblog is. Maar niet als je er geld mee wil verdienen.
‘Reizen’ volstaat niet als niche. Je moet dieper duiken. Je kan het bijvoorbeeld specifiek hebben over reizen met kinderen. Of reizen naar Frankrijk (of een ander land/bepaalde regio). Of luxueus reizen. Of reizen naar de nationale parken in de Verenigde Staten. Er zijn oneindig veel mogelijkheden, maar ga ver genoeg in je niche. Bepaal voor wie je schrijft, en dan komt je content vanzelf.
Onderzoek blogs in die niche
Eens je weet waarover en voor wie je wil bloggen, is het belangrijk om te onderzoeken welke blogs er al in die niche bestaan. Over welke onderwerpen schrijven ze? Hoe schrijven ze? Welke toon gebruiken ze? En hoe zou jij het anders kunnen doen? Wat zou je unieke invalshoek zijn?
Je doet, met andere woorden, een marktonderzoek. Zoals elke startende onderneming dat eigenlijk doet (of zou moeten doen).
Door anders te zijn en je unieke stem te gebruiken, heb je veel meer kans om je eigen plekje online te veroveren. Neem dus niet zomaar klakkeloos over wat iedereen doet… Start met je onderzoek, en hopelijk vind je iets dat je zou kunnen verbeteren en waar je je eigen karretje (of blog) aan kunt hangen.
Hoe vind je blogs in je niche? Zeer eenvoudig. Ga naar Google en typ in de zoekbalk de verzamelnaam van je blogniche in. Denk aan ‘reisblogs’ of ‘lifestyle blogs’, ‘single blogs’ of ‘mammablog’. Of verwoord het als ‘blogs over reizen’, ‘blogs over mode’, ‘blogs over honden’, ‘blogs over gezondheid’…
Verder heeft Blogtrommel deze handige lijst samengesteld. En ook op Bloggers Benelux vind je een overzicht van blogs in verschillende niches.
Heb je enkele blogs in je niche gevonden? Goed! Dan is het nu tijd om ze even van dichterbij te bestuderen. Neem een notitieboekje bij de hand en noteer bij elke site:
- Wat je er goed aan vindt: de blognaam, look & feel, het logo, schrijftoon, afbeeldingen, onderwerpen, structuur…
- Wat je er niet goed aan vindt: wat zou jij kunnen verbeteren of anders doen?
- Welke categorieën worden gebruikt?
- Welke blogberichten vind je goed? Het is uiteraard niet de bedoeling dat je die zomaar kopieert (hallo, auteursrecht!), maar je kan er wel ideeën uithalen voor je eigen blogberichten. Stel jezelf hier opnieuw de vraag wat zou je hier anders doen?
- Nog iets anders dat je opvalt? Schrijf het allemaal op.
Hoeveel blogs moet je zo analyseren? Als het allemaal nieuw voor je is, dan doe je dit best voor 10 of meer blogs. Volg je al even blogs in je niche, dan is 5-6 blogs waarschiijnlijk voldoende.
Laat je in ieder geval niet ontmoedigen. Ja, er zijn mogelijk al veel blogs in je niche. En ja, die zien er misschien allemaal geweldig uit. Maar er is nog altijd ruimte voor je stem.
Vergeet ook niet dat die bloggers vaak al jaren bezig zijn met hun blog en content. Ze hebben ook moeten leren en tijd nodig gehad om te groeien. Gun jezelf dat dus ook.
Stap 2 – Bepaal je verdienstategie
Hoe wil je geld verdienen met je blog? Dient je blog enkel om meer bezoekers naar je site te krijgen via de zoekmachines? Of wil je er ook een (passief) inkomen mee genereren?
Veel bloggers denken pas later aan deze vraag, als hun blog al up-and-running is, maar dat is eigenlijk al te laat. Want elk verdienmodel vraagt een andere strategie en die implementeer je best zo snel mogelijk.
In dit artikel vind je 10 manieren waarop je geld kunt verdienen met bloggen. Ik vat hier even de belangrijkste samen:
- Affiliate marketing is een van de meest passieve manieren om geld te verdienen met bloggen. En het is ook een gemakkelijke manier, want je hebt er niets voor nodig, buiten verkeer.
Bij affiliate marketing sluit je je aan bij een affliliate programma, bij voorkeur van een product of dienst dat je zelf gebruikt. Via je unieke affiliate link verdien je een commissie telkens wanneer iemand een aankoop doet via je link.
Niet alleen bloggers kunnen zo geld verdienen, maar ook coaches of kennisondernemers. Is er een software of tool die je in je onderneming gebruikt? Of is er een boek dat je erg de moeite vindt? Dan kun je eens horen of die software een afffiliate programma heeft. Of het boek in kwestie promoten via het affiliate programma van Bol.com. Voorwaarde is uiteraard wel dat het product aansluit bij je doelgroep. - Ook adverteren is een geweldige manier om geld te verdienen met bloggen. Je kan hiervoor gebruik maken van advertentienetwerken zoals Ezoic of Google Ad Manager.
- Niet allen bloggers, maar ook coaches en kennisondernemers kunnen geld verdienen met de verkoop van online producten, zoals ebooks of online cursussen.
Ontdek hier meer manieren om geld te verdienen met bloggen.
Wacht ook niet te lang om je verdienmodel in te voeren. Je blog moet niet perfect zijn om al geld te kunnen opbrengen.

Stap 3 – Bepaal je blog- en domeinnaam (URL)
Je weet waarover en voor wie je wil bloggen. Je weet ook hoe je geld wil verdienen met je blog. Dan is nu het moment aangebroken om te kijken hoe je je blog zal noemen.
De naam van je blog gaat hand in hand met je domeinnaam. Je domeinaam, ook wel URL genoemd, is het adres van je blog op het web. Die is hetzelfde als je blognaam. Zoals Blogstudio en blogstudio.be.
Hoe kies je nu de juiste blog- en domeinnaam?
- Zorg (bij voorkeur) voor een korte naam die ook gemakkelijk te spellen is. Gebruik geen koppeltekens. Het is belangrijk dat mensen je blognaam en URL gemakkelijk kunnen onthouden. Doe niet zoals die reclame op de radio waar ze moeten spellen hoe hun naam geschreven wordt (iets met q en dubbel l, de rest ben ik vergeten ;-))
- Hou je blognaam gerelateerd aan je niche. Zo weten mensen meteen waar je blog over gaat. Start je een foodblog met vegan recepten, dan kun je gaan voor Smakelijk Vegan. Of misschien zelfs Makkelijk Vegan (als je recepten gemakkelijk zijn).
- Vind je geen naam, dan kun je ook altijd je eigen naam gebruiken. Of je naam toevoegen, bijvoorbeeld dekeukenvanmarie.be. Je blog komt dan meteen een pak persoonlijker over, met alle voor- en nadelen die ermee gepaard gaan.
- Is je doelpubliek Belgisch of Nederlands en schrijf je in het Nederlands, kijk dan of de .be of .nl domeinnaam nog vrij is. Schrijf je in het Engels, dan kun je gaan voor de .com. Je kunt dat nagaan bij een webhost (zie ook volgende stap), zoals Hostinger (ga naar Domein > Domeinnaam checken).
- Belangrijke tip: check op BOIP.be of er geen merkbescherming op je naam van keuze rust. Het zou jammer zijn dat je een hele onderneming opbouwt om die achteraf te moeten stopzetten (+ erg zware boetes zou moeten betalen) omdat de naam beschermd is.
Overdenk het in ieder geval niet. Dit is een stap waar perfectionisten (guilty as charged) lang kunnen blijven hangen. Verlies geen tijd met het vinden van de “perfecte” domeinnaam.
Als je goed weet wie je niche is en waarover je wil schrijven, en je houdt hier rekening mee bij het kiezen van je naam, dan zal die sowieso goed zijn. Hoe meer je trouwens met de naam werkt, hoe vertrouwder hij zal voelen.
Stap 4 – Kies je blogplatform en de hosting
En zo zijn we alweer een stap dichter bij de creatie van je blog. Volgende stap in het proces is het kiezen van een blogplatform en hosting.
Heb je al een eigen site, dan zul je je blog waarschijnlijk maken met de software waarmee je site draait, zoals Wix, Squarespace of WordPress.
Heb je nog geen site, dan ben je helemaal vrij om te kiezen:
- Je zou je blog kunnen zetten op een gratis blogplatform, zoals Blogger.com of WordPress.com. Dit zou ik echter niet aanraden, zeker niet als je van plan bent om professioneel te bloggen. Deze systemen zijn vooral bedoeld voor hobbyblogs. Je site heeft dan ook naam als: mijnfantastischeblog.blogger.com. En dat komt allesbehalve professioneel over.
- Je kan je blog ook maken een gehoste oplossing, zoals Squarespace of Wix. Het grote voordeel hiervan is dat zo’n systemen erg gebruiksvriendelijk zijn: je kan snel aan de slag, zelfs al heb je geen webdesign kennis, en je moet je weinig aantrekken van hosting of veiligheidsupdates. Alles wordt door het systeem verzorgd. Het grote nadeel? Je hangt eraan vast. Als je stopt met betalen, ben je je site kwijt. En je hangt ook vast aan de beperkingen van het systeem.
- Wil je daarentegen volledige controle over je site, dan maak je je site best met gratis software zoals WordPress (te downloaden op WordPress.org en niet te verwarren met WordPress.com – hierover verder meer), dat je installeert (of laat installeren) op een webhost naar keuze. Er is enige technische kennis vereist, maar laat je hier zeker niet door afschrikken. Dit is niet onoverkomelijk en al bij al is WordPress een zeer gebruiksvriendelijk systeem. 43% van de websites wereldwijd zou draaien op WordPress. Ik ben dus niet de enige fan!
WordPress geeft je vrijheid en flexibiliteit. Je zet je site bij je webhost naar keuze. Ben je niet meer tevreden, dan verhuis je hem gewoon naar ergens anders. Ook qua design en functionaliteiten is the sky the limit. En last but not least is WordPress ook zoekmachinevriendelijk.
Wat is het verschil tussen WordPress.com en WordPress.org?
Ik kan me voorstellen dat het verschil tussen WordPress.com en WordPress.org verwarrend kan zijn. Daarom nog even dit overzichtje:
- Bij WordPress.com staat je blog gehost bij WordPress. Je hebt dan een domeinnaam als mijngeweldigeblog.wordpress.com en heel wat beperkingen, eigen aan het systeem. Ideaal voor hobbyblogs, maar niet voor ons, want wij willen met onze site geld verdienen.
- Bij WordPress.org download je het systeem gratis om het dan op je eigen host te installeren. Dat is de versie die je moet hebben.
En geen paniek: dat zelf moeten downloaden en installeren van WordPress gebeurt in de praktijk vaak al lang niet meer. Want kies je een webhost die geoptimaliseerd is voor WordPress, dan kun je de installatie vaak doen met 1 druk op de knop (écht!).
De juiste webhosting
En dat brengt me naadloos bij het volgende puntje: webhosting of kortweg hosting. Als je het nu in Keulen hoort donderen, geen paniek. Ik leg het even voor je uit.
Je website moet ergens gehost worden, dat wil zeggen: geplaatst, zodat hij op het internet te bezoeken is. Het is net zoals het huren van een kantoorruimte voor je onderneming: je hebt een plek nodig om je bedrijf voor te stellen, klanten te ontvangen…
Hosting is net dat: het is je virtuele kantoorruimte waar mensen van over de hele wereld 24/7 toegang toe hebben. En je domeinnaam is je adres.
Als je je website met WordPress wil maken, is het belangrijk dat je goede hosting kiest die voor WordPress geoptimaliseerd is. Ik gebruik zelf Hostinger, en ben hier zeer tevreden van:
- Je kan er kiezen voor een hostingpakket dat geoptimaliseerd is voor WordPress, met back-ups en extra beveiliging. Dit was vooral de reden waarom ik voor hen gekozen heb. In mijn 20 jaar WordPress-ervaring heb ik helaas ook wel al wat hacks meegemaakt, en beveiliging is voor mij een absolute prioriteit.
- De servers zijn snel.
- Je krijgt gratis een SSL-certificaat bij je hosting (belangrijk voor SEO én GDPR).
- Ook de support is snel, vriendelijk en altijd bereikbaar, bijvoorbeeld via chat. Ik had in het begin wat problemen met een domeinnaam, en dat was allemaal snel gefikst.
- Er zijn vaak ongelofelijke kortingen, waardoor je voor een lange periode erg weinig voor je hosting betaalt.
Stap 5 – Bepaal het design van je blog
En nu beginnen we aan het leuke deel: het ontwerp van je blog. Hoe wil je dat je blog eruitziet?
WordPress biedt honderden (misschien zelfs duizenden) gratis thema’s. Ik raad echter aan om meteen te investeren in een betalend (premium) thema. De prijs ligt vaak tussen de 40 en 150 euro, en ze zijn sowieso elke cent waard:
- Premium thema’s hebben documentatie die je stap per stap uitlegt hoe je het thema kunt installeren.
- Loop je toch ergens vast, dan kun je beroep doen op de support.
- Betaalde thema’s zijn ook goed gecodeerd. Minder kans op bugs of een haperende site.
- Je blog of site ziet er meteen mooi en professioneel uit.
Ikzelf gebruik het thema ChickSpark van Bluchic.
Het is niet het goedkoopste thema, maar de uitstekende support, het feit dat mijn site op enkele uren up-and-running was, de vele vooraf opgemaakte pagina’s en het – naar mijn bescheiden mening – mooie design, maken het voor mij zijn geld meer dan waard.
Andere plekken waar je thema’s vindt zijn:
- Pix & Hue (prachtige, vrouwelijke thema’s, ideaal voor bloggers, coaches en andere kennisondernemers)
- Themeforest (zeer veel thema’s, voor alle niches. Ook veel zakelijke thema’s)
- Creativemarket (niet alleen thema’s, maar ook templates en grafische elementen)
Als je je thema hebt gekocht, moet je het nog altijd aanpassen aan je eigen huisstijl (zie ook het volgende puntje). Maar dat gaat veel sneller als je al start van iets dat al aanleunt bij waar je naartoe wil.
Je installeert een thema in WordPress via Dashboard > Weergave > Thema’s. Daar kun je je gekochte thema opladen.
Om je thema verder aan te passen, verwijs ik je door naar de documentatie die je bij je gekochte thema vindt.
Stap 6 – Maak je logo
Nu je site stilletjesaan vorm begin te krijgen, is het ook belangrijk om even na te denken over je logo. En nee, daarvoor hoef je niet meteen een grafisch ontwerper voor in te schakelen (maar heb je het budget of ken je iemand, feel free!)
Op Canva kun je gratis een logo ontwerpen. Heb je de gratis versie van Canva, dan zijn de mogelijkheden wat beperkter. Via de betaalde versie van Canva Pro heb je keuze te over. En ja, die logo’s zien er best wel goed uit. Ook het logo van Blogstudio heb ik in Canva Pro gemaakt ;-).
Is Canva Pro de moeite? Yes! Als er één tool is waar ik niet over twijfel om elk jaar te vernieuwen, dan is het mijn Canva Pro-abonnement. De grote hoeveelheid grafische elementen en foto’s, de templates, het gebruiksgemak, de functionaliteiten die blijven uitbreiden…
Als je iets of wat twijfelt, doe het. Je zal er geen spijt van hebben!
Eens je je logo hebt, kun je het natuurlijk gebruiken op je site. Zorg ook dat je enkele bijhorende kleuren en lettertypes kiest (op Canva of op CreativeMarket staan ‘brand boards’ waarop je je kan inspireren) en pas je site thema hieraan aan.
Stap 7 – Installeer de juiste plugins
Plugins zijn handige scriptjes die je toevoegt aan je site om zo de functionaliteiten uit te breiden, zonder dat je hiervoor in de code aanpassingen moet doen. Met 1 druk op de knop is de plugin geïnstalleerd, et voilà! Handig, niet?
WordPress heeft duizenden plugins, voor zo wat alles. Je website beveiligen, pagina’s of berichten gemakkelijk kopiëren, betalingen via je site ontvangen, je SEO verbeteren, zelfs een webshop starten… het kan allemaal met plugins.
De meeste plugins zijn aan de basis gratis. Wil je extra mogelijkheden, dan bieden ze vaak ook een betaalde premium-versie. In de meeste gevallen is de gratis versie echter voldoende.
Heb je je site in WordPress gebouwd, dan geef ik je hier een overzicht van de plugins die naar mijn bescheiden mening niet mogen ontbreken op je site (en goed nieuws: ze zijn bijna allemaal gratis!).
Ik ben minder vertrouwd met Wix en Squarespace, maar die systemen hebben waarschijnlijk gelijkaardige alternatieven.
- Antispam Bee: gratis plugin om spam tegen te gaan
- Complianz | GDPR/CCPA Cookie Consent: om in regel te zijn met de GDPR moet je site ook een duidelijke cookie policy hebben en gebruikers op de hoogte te brengen welke cookies je verzamelt. Complianz doet precies dat. Met de gratis versie kun je al heel wat. Met een aanverwante plugin kun je ook je Algemene voorwaarden opmaken.
- Copy & Delete Posts: om gemakkelijk en snel pagina’s en berichten te kopiëren. Vooral handig als de lay-out van veel van je pagina’s of berichten gelijk is.
- All-In-One Security (AIOS) – Security and Firewall: WordPress is één van de meest gebruikte systemen. En dat maakt het ook kwetsbaar voor hackers. Het is dan ook erg belangrijk dat je je website goed beveiligd. En dat kan met deze uitgebreide plugin die je stap per stap doorheen extra beveiliging loodst.
- Security by CleanTalk: als extra beveiliging gebruik ik ook nog deze betaalde (maar erg goedkope) plugin (kostprijs 9 USD/jaar). De plugin monitort je site op Malware. Wordt er iets opgemerkt, dan kun je de file in kwestie laten checken door CleanTalk.
- LiteSpeed Cache: helpt om je site sneller te doen laden.
- Rank Math SEO: mijn favoriete SEO-plugin. Met de gratis versie kun je al erg veel, zoals je sitemap-maken (die je dan kan toevoegen aan Google Search Console), je on-page SEO checken… Wil je ook graag automatische redirects en tracking-mogelijkheden, dan kun je overwegen om de betaalde versie te nemen.
Wil je bovenstaande plugins installeren, ga dan naar dashboard > plugins. Je komt terecht op een overzicht van alle op je site geïnstalleerde plugins.
Via “nieuwe plugin” kun je de naam van de plugin in het zoekveld ingeven en vandaar dan verder installeren.
Daarnaast zal het thema dat je zal gebruiken of gekocht hebt, ook nog enkele specifieke plugins nodig heeft. Dit wordt dan aangegeven als je je thema installeert. Volg dan de stappen om de nodige plugins te installeren.
Nog een laatste kanttekening bij deze stap: plugins zijn tof (al die extra functionaliteiten) en gemakkelijk te installeren. Zo gemakkelijk zelfs, dat je al snel de neiging hebt om hierin overboard te gaan.
Niet doen. Want pugins hebben ook enkele nadelen: ze kunnen je site vertragen (en dat heeft Google niet graag). En hoe meer plugins je toevoegt, hoe meer kans op conflicten, waardoor je site niet goed meer werkt.
Wees dus voorzichtig. Gebruik enkel die plugins die je écht nodig hebt, en verwijder al de plugins die je niet gebruikt.
Stap 8 – Voeg je site toe aan Google Analytics en Google Search Console
Meten is weten. En dat meten kun je doen via Google Search Console en Google Analytics. Deze 2 tools van Google geven je enorm veel informatie over je het aantal bezoekers, via welke zoekwoorden je site wordt gevonden, welke pagina’s het meest bezocht worden… Zo kun je kijken wat goed werkt en wat minder. En waar je dus in de toekomst meer op kan inzetten.
De tools zijn gratis. Enige voorwaarde? Je moet een Google-account hebben. Is dat dus nog niet het geval, maak dan hier een account aan.
Wil je weten hoe je je site kunt aanmelden bij Google Analytics en Google Search Console? Dat leg ik je met plezier uit in 2 artikels die in de pijplijn zetten en binnenkort op de site verschijnen. Ben je graag op de hoogte wanneer ze op de site verschijnen? Schrijf je dan in op mijn nieuwsbrief!
Stap 9 – Schrijf enkele belangrijke pagina’s
Heb je al een site, dan zul je onderstaande pagina’s ongetwijfeld al hebben. Maar start je nu pas aan je blog of site, dan is het belangrijk om eerst deze pagina’s toe te voegen, voordat je begint met je blogberichten.
- je over-pagina: Op deze pagina toon je je lezer een blik achter de schermen. Wie ben je? Wat doe je? Voor wie is je blog bedoelt? Als je lezers een gezicht kunnen plakken op de persoon achter de site, vergroot dat hun vertrouwen.
- Je contact-pagina: Wees bereikbaar voor je lezers. Zorg dat ze ergens terecht kunnen met vragen. Voorzie dus een contactpagina met je e-mailadres of een contactformuier. Dit is ook de uitgelezen pagina om enkele wettelijke verplichte zaken te vermelden (als je een bedrijf bent), zoals je bedrijfsnaam, btw-nummer, adres…
- In je privacybeleid laat je je bezoekers weten hoe je hun gegevens beschermt wanneer ze zich bijvoorbeeld inschrijven voor je nieuwsbrief of een reactie achterlaten. Dit is belangrijk om te voldoen aan de GDPR en deze pagina is dus eigenlijk verplicht. Zorg dat je privacy-pagina ook gemakkelijk te vinden. Bij mij staat hij bijvoorbeeld in de footer.
- Ook je cookie-policy is verplicht (want elke site gebruikt cookies). Met de Complianz-plugin kun je deze pagina gratis genereren.
- Je disclaimer is niet verplicht, tenzij je affiliate links gebruikt. Maar sowieso is het een goed idee om er een te hebben, want je kan er bijvoorbeeld ook in aangeven wat bezoekers al dan niet met je content mogen doen.
- Verkoop je ook zaken op je site, voorzie dan ook zeker Algemene voorwaarden. Hiermee kun je heel wat mogelijke problemen vermijden.
Stap 10 – Bepaal de inhoud en categorieën van je blog
Denk goed na waarover je gaat schrijven. Schrijf niet over alles wat je interessant vindt, want dan ga je er veel werk hebben en erg weinig bereiken. Ga strategisch en gepland te werk.
- Kies je blogcategorieën. Dit zijn 3 tot 5 categorieën waaronder je je blogberichten zal kunnen plaatsen. Ben je bijvoorbeeld een businesscoach voor starters, dan zouden dit je categorieën kunnen zijn: mindset / wet-en regelgeving / business plan / productiviteit.
- Brainstorm per categorie minimum 10 (of meer!) mogelijke ideeën voor blogberichten. Om terug te keren naar die businesscoach: ze kan denken aan artikels over “hoe overkom ik het imposter syndroom” (categorie mindset), of “hoe maak ik een business plan op?” (categorie business plan)…
- Bepaal uit al die blogpost-ideeën welk blogbericht je contentpilaar zal zijn, dat wil zeggen, je basis artikel voor die categorie, en waar al je andere artikels in die categorie naar zullen verwijzen. Deze contentpilaren zijn erg belangrijk voor SEO, omdat ze de zoekmachines helpen begrijpen waar je site over gaat en hoe je blog gestructureerd is.
Wil je graag meer tips over het vinden van de juiste blogideeën? Ik werk volop aan een freebie die je hierbij kan helpen. Ben je graag op de hoogte wanneer de tool beschikbaar is? Schrijf je dan in op mijn nieuwsbrief!
Stap 10 – Schrijf je eerste blogberichten
En zo, 9 stappen verder, zitten we eindelijk waar je dacht dat we al in stap 1 zouden beginnen: het schrijven van een blogpost.Start met het schrijven van je pilaar-berichten, je basisartikel voor elke categorie. Vaak zijn dit de langste artikels, dus voorzie hier zeker genoeg tijd voor. Dit artikel is trouwens het basisartikel voor mijn categorie “starten”, en ik heb er in totaal ruim 16 uur aan gewerkt. Gewoon om alles even in perspectief te zetten ;-).En nee, je eerste blogbericht moet niet perfect zijn. Maar dat is het mooie van bloggen. Je kunt altijd teruggaan en het later verbeteren als je meer ervaring hebt. Nu is het doel vooral om te schrijven en je stem ‘naar buiten’ te brengen.Hoe ga je te werk?
- Kies het pilaar-bericht dat je zal schrijven.
- Verzamel alle relevante informatie en bepaal de structuur van je artikel.
- Schrijf, schrijf, schrijf tot de volledige eerste versie van het artikel klaar is.
- Laat even rusten.
- Herlees het artikel en pas aan waar nodig.
- Voeg toe op je site. Zorg voor een aangename opmaak met genoeg witruimte, afbeeldingen…
- Start met het volgende pilaar-artikel en herhaal alle stappen.
Extra tip: Denk aan een pre-launch
Toch een beetje slecht nieuws: nadat je je sitemap heb toegevoegd in Google Search Console kan het tot 6 maanden duren voordat Google je site deftig heeft gecrawld en geïndexeerd. Zet daarom je site zo snel mogelijk ‘live’, zonder al te veel ruchtbaarheid. Zo kunnen Google en de andere zoekmachines sneller beginnen crawlen en indexeren.Stap 11 – Promoot je blog, want dat betekent meer bezoekers!
Staan er 5-10 artikels op je site, dan kun je je site officieel lanceren bij je volgers op social media en je content beginnen promoten. Deel je bericht op je eigen sociale mediakanalen of relevante groepen. Voeg Pin-afbeeldingen toe zodat lezers je bericht ook kunnen pinnen of bewaren op hun Pinterest. Je hebt hard aan je artikel en blog gewerkt. Je hebt informatie te delen met de wereld. Je wil je doelgroep helpen met je content. Spread the love, zeker ook via social media.
In dit artikel lees je hoe je in 9 stappen meer bezoekers op je site kunt krijgen.
—
En zo, om even samen te vatten: eigenlijk is het heel eenvoudig om een blog te beginnen, of je nu van scratch start of al een site hebt. Iedereen kan het!
Wil je echter professioneel bloggen en er geld mee verdienen, dan zul je er wel tijd en moeite in moeten steken.
Maar als je je blog vanaf het begin behandelt als een bedrijf of als een belangrijk onderdeel van je bedrijf en de nodige investeringen doet (goede webhosting, een premium WordPress-thema,…) dan zul je de resultaten zien.
Zijn er zaken die toch nog niet volledig duidelijk zijn? Reageer hieronder! Ik help je graag verder.
Veel blogplezier!